تکنیک های سئو سایت براساس دانش، تجربه سئوکار و بودجه پروژه متفاوت است، در این تکنیک ها اجرای سئو خارجی و سئو داخلی با روشهای متفاوت انجام می شود. این تکنیک ها به سه دسته اصلی تقسیم می شود. • سئوی کلاه سفید • سئوی کلاه سیاه • سئوی کلاه خاکستری سئو کلاه سفید(White Hat Seo) در اصطلاحات فني اين حوزه، سئو کلاه سفيد به مجموعه تکنيک*ها، روش*ها و استراتژي*هایی گفته میشود که بر اساس قوانین تعیین شده توسط موتورهای جستجو انجام شده و باعث می*شوند رتبۀ سایت به*طور طبیعی در صفحه نتایج گوگل ترفیع پیدا کند. فرایند سئوی کلاه سفید که بهترین و مناسب*ترین روش سئو است، یک شبه انجام نمی*شود و نیاز دارد مدت زمان مشخصی پیوسته و دائما روی سایت خود کار کنید، اما در عوض، گوگل به شما اعتماد می*کند و به این راحتی جایگاه شما را به وبسیات دیگری نمی*دهد. از این تکنیک به سئو اخلاقي نيز ياد مي*شود زيرا این روش کاملا بر پایه اخلاق و صداقت و درستی بوده و از دستورالعمل*ها و سياست*هاي صحيح جهت بدست آوردن رتبه*هاي بالا در نتايج موتور*هاي جستجو استفاده مي*کند. ما در مقالات سئوی داخلی و سئوی خارجی تکینیک هایی را بیان کردیم که مربوط به سئوی کلاه سفید می شوند. به طور کلی سئو کلاه سفید، می*کوشد یک محتوای ارزشمند را به بهترین شکل ممکن به گوگل و سایر موتورهای جستجو معرفی کند. سئو کلاه سیاه (Black Hat Seo) برعکس سئوی کلاه سفید، سئوی کلاه سیاه سعی بر فریب موتور جستجو و دور زدن قوانین آن را دارد. سئو کلاه سیاه، می*کوشد با شناسایی نقطه ضعف*ها و محدودیت*های الگوریتم*های سئو، سایت را به شکلی بهینه سازی کند که رتبه سئو بهتری به دست بیاورد. انجام تاکتيک*هاي سئو کلاه سياه ممکن است که باعث افزايش رشد ناگهاني در نتايج جستجو شود ولي با توجه آپدیت الگوریتمهای گوگل و هوشمندتر شدن آنها در سالیان اخیر اجرای آن در بیشتر موارد موجب جریمه و خشم گوگل یا به اصطلاح “پنالتی گوگل” خواهد شد. پنالتی گوگل درنتیجه تحول و بروزرسانی های مداوم الگوریتم های گوگل است تا بدین وسیله وب سایت های اسپم (وب سایت های نقض کننده قوانین گوگل) را شناسایی کند. صدها میلیون نفر در روز، از موتور جستجوی گوگل استفاده می کنند و گوگل یکی از مهمترین منابع کشف مشتریان جدید برای یک کسب و کار در فضای اینترنت است. اهمیت ویژه تکنیک های کلاه سفید در برابر سئو کلاه سیاه ، پایداری و ماندگاری سایت در برابر آپدیت الگوریتم های گوگل است که ممکن است در سئو کلاه سیاه دچار جریمه های سنگین (حذف از نتایج گوگل) شوید و این می تواند خطر جدیدی برای شما محسوب شود. روند بازگشت از پنالتی یا جریمه گوگل سخت، گاه بسیار طولانی و گاه غیرممکن است و هیچ تضمینی وجود ندارد که پس از پنالتی شدن به نتایج گوگل بازگردید. دقت داشته باشید که در حالت کلی دو نوع پنالتی وجود دارد: دستی و اتوماتیک. پنالتی های دستی توسط کارکنان گوگل تشخیص و اعمال می شوند. این گونه پنالتی ها اغلب زمانی که وب سایت شما در حال انجام فعالیتی مغایر با سیاست های گوگل باشد اتفاق می افتد. هنگامی که دچار جریمه دستی گوگل می شوید، می بایست از گوگل عذرخواهی کرده و بعد از رفع مشکلات از آن بخواهید که به ایندکس مجدد سایت شما بپردازد. از سوی دیگر جریمه های اتوماتیک یا الگوریتمی گوگل بدون دخالت نیروهای انسانی انجام می شود. این نوع پنالتی ها در نتیجه تغییرات الگوریتم های گوگل برای افزایش رتبه سایت های بهتر و کاهش رتبه وب سایت های ضعیف تر اتفاق می افتد. سئو کلاه خاکستری سئوکاران حرفه ای اصولا براساس سئو کلاه سفید فعالیت های بهینه سازی سایت را انجام می دهند ولی در بازار داغ رقابت سئو گوگل، گاهی از سئو کلاه سیاه هم استفاده می کنند که به سبک استفاده از این دو تکنیک، سئو کلاه خاکستری گفته می شود. در متد سئو کلاه خاکستری از روش ها و تکنیک هایی استفاده می شود که نه کاملا سفید است و نه کاملا سیاه! اگر بهتر بخواهم توضیح دهیم سئوی کلاه خاکستری به تکنیک*هایی گفته می*شود که با قوانین موتور جستجوی گوگل مغایرند و هنوز به عنوان روش های کلاه سیاه شناخته نشده اند و طوری اجرا می*شوند که گوگل متوجه نشود و نتواند سایتمان را جریمه کند. توصیه میشود که تا وقتی در زمینۀ سئو حرفه*ای نشده*اید و با ساختار گوگل و طرز کار الگوریتم*های آن آشنایی کاملی ندارید، از این روش استفاده نکنید. چون گاهی یک اشتباه کوچک می*تواند سایت شما را در معرض خطر جدی قرار دهد و به آن آسیب بزند. اما اگر می خواهید به این شیوه فعالیت کنید، باید همیشه به روز باشید و از تغییرات الگوریتمی گوگل و سایر اخبار و متدهای جدید باخبر باشید. در نهایت باید اشاره کنم که مسئله سئو کلاه خاکستری یک مسئله خاص و ریسکی است و مانند راه رفتن در لبه پرتگاه می باشد. برخی ها معتقدند که تنها یک شکل واضح تر از سئو کلاه سیاه است و برخی هم به کلی معتقدند که چیزی به نام سئو کلاه خاکستری وجود ندارد. به هر حال شما شانس استفاده کردن از تکنیک های آن را صرفا برای مدتی دارید و زمانی که گوگل آن*ها را با بروزرسانی های خودش ممنوع کرد، باید سریعا به حذف و تغییر تمام آن*ها از سایت تان اقدام کنید. ولی شدیدا پیشنهاد میکنم که اگر قصد انجام دادن این روش ها را دارید این کار را به متخصص آن بسپارید.